Dag Kristien

Dag Kristien,P1060798

Van alle bezoekers aan de shop/work ben jij de enige die niet rechtstreeks aan onze stage verbonden is. Onrechtstreeks wel natuurlijk, anders zou je hier niet zitten. Of marginaal misschien, in jouw taal. Want het toeval bracht onze stage en jouw onderzoek bij elkaar. Een bezoek aan jouw support de fortune besmet onze shop/work. Het laat zijn sporen na in het Handelaarsboek. Het spel met katernen, met ingeschoven pagina’s, met potlood en papier: het komt allemaal van dat toevallige bezoek.

Ik denk dat je toen de term marginale literatuur gebruikte. En ook daarin herkennen we ons. De toevalsdragers – supports de fortune – waar boodschappen op ontstaan en worden doorgegeven. Die metrokaartjes, bierviltjes, briefomslagen die zich op een cruciaal moment onder je pen schuiven, die zich – als een insert – in je leven schuiven. Die nota’s in de marges van je boeken die je doen terugdenken aan vroegere – andere – lezingen, van jezelf of van een ander. Die toevallige momenten, die je moeilijk kan plannen, daar hebben wij een stage lang naar gezocht.

Onze oogst oogt minder indrukwekkend dan de jouwe. Minder georganiseerd. Misschien zijn we niet gefocust genoeg. Jouw aandacht richt zich heel duidelijk op de dragers – de supports – van de boodschappen. Wij laten ons vaagweg afleiden door de inhoud. Jij lijkt meer te zoeken naar de authentieke ervaring van de boodschap, in de manier waarop ze zich reproduceert. Wij zoeken meer naar de mogelijkheden, naar manieren om ermee te werken. Ik denk dat onze inserts er uniformer uitzien met minder respect voor de drager. Bij jou gaat het echt over de materialiteit van het schrijven: het Handelen van de schrijver.

Je installeren in een winkelruimte van Recyclart, zoals wij in de shop/work van de Beursschouwburg, is ook zo een Handeling. Je bibliotheek uitpakken en weer inpakken, is er een andere. Mensen uitnodigen en ideeën uitwisselen. We kunnen ons daar allemaal in herkennen. Net zoals in de referenties die je meebrengt. De positieve weigering van Bartleby: dat speelt in ons achterhoofd bij ons spel met de (on-)tjes en de negatieve affirmatie erin vervat. De ouvroir van Olipo, dat komt dicht in de buurt van onze shop/work als mogelijke werkplaats. De plaatsen – espèces d’espaces – van Perec – van de pagina tot de slaapkamer – werken ook door in onze stage. Bartleby (hij opnieuw – maar voor jou, te oordelen aan je uitgeveegde exemplaar van het boek, is dat al lang geen toeval meer) die stationary wil worden, we hebben er allemaal aan gedacht toen we ons aan deze schrijftafel kwamen installeren. Hoe de schrijfmachine van Nietzsche zijn ideeën – het Handelen van de filosoof – beïnvloedt: we willen het graag geloven. Hoe Derrida nadenkt over wat het betekent publiek te schrijven: zo diep hebben we nooit kunnen gaan. Het toe-eigenen van het werk van anderen bij Nick Thurston, het onzichtbaar worden van de auteur bij Blanchot, het anders leren lezen, de poëzie van de inhoudstafel, zelfs het bureau van Bouvard et Pécuchet: het zijn allemaal gevoeligheden die hun plaats vinden in deze shop/work.

En dan denk ik: hoe komt het toch dat jij en alle auteurs waarnaar je verwijst er zoveel beter in slagen om je werk te delen met een ander? En ik denk: het komt doordat je met auteurs werkt, met echte Handelaars van het woord. Maar dan valt mijn oog op die kaart die je van tussen je boeken haalt en waarop staat stijven en strijken. Een échte insert, van een échte auteur die er geen is. En ik denk: er is geen verschil. Elke auteur, elke drager, elke hand is een Ouvroir de Littérature Potentielle.

Trouwens, Kristien, heb je dan nog iets gedaan met het Handelaarsboek waarvoor we ons zo schaamteloos lieten inspireren door die toevallige ontmoeting(en) in Recyclart? Of voel je je zo al genoeg als een onzichtbaar geworden co-auteur? Geef anders maar een seintje als je er nog iets extra in wil schuiven. Daar staan wij altijd voor open.

Dag Kristien!

Kus,

Odile

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s